2015年2月8日日曜日

テンプル大学発表の感想

発表のタイトルは

Recovery of Otherness in a High-Functioning Autistic Learner Through Second Language Tutorial Sessions

アブストラクトはこんなかんじでした。

The purpose of this research is to visualize recovery of lost otherness
(Miyamoto, Atsumi, Yamori 2012) of a learner of English as second language
during tutorial sessions. The official purpose of teaching and learning English 
announced by MEXT is rearing capable English users for globalization 
but there must be other essential purposes for most of learners 
in junior high and high schools in Japan as only top level students will 
be working globally in their future. The author believes that
one of such purposes is recovery of otherness, 
through which acquisition of second language is possible. Talk-in-interactions between a young highfunctioning autistic English learner
and his tutor during tutorial sessions are analyzed. 
The trait of pragmatic competence in autism is emergence of inflexibility, 
which leads to difficulty in performing perlocutionary acts, 
and comparison of chronological data and data between different frames shows
how otherness lost recovers through development of perlocution. 
 
二日目だったので、昨日PCのチェックがてらいくつかの発表をみると、
 
量的研究がメインでほぼ欧米人の中に日本人がちらほらだったので
 
絶対浮くだろうなあ、と覚悟していきました。が、朝から二番目だったのと
 
一番手も日本人の女性だったので、聴衆は数人の日本の研究者で
 
とても熱心に聞いて下さり、サルトルを出したところで、
 
おお~という反応がちょっと嬉しかったです。
 
 
質問もothernessの定義をもう一度見せてください、という核心をついた
 
もので、自閉症のことも珍しかったのか終わってからのささやき声も
 
興味を引いたのかな、と思いました。
 
 
それから、Conversation Analysisを教えている、という先生が
 
来られて君のプレゼンを聞きたかったんだけど、聞けなくて、と
 
言いつつ、ロンドン大学に自閉症のセラピーのCAをやっている
 
こういう研究者がいるので調べてみるといい、とか教えてくださったり、
 
私の発表を聞いて下さった日本女性の発表もSelf-Regulated Learning Strategy Training,
 
Dynamic Systems Theory Perspectiveとか難しい内容をがんばって
 
されていて面白かったです。
 
 
せっかくなので、残ってCAの先生の発表も聞かせてもらい、
 
眠くてしんどかったですが、充実した一日でした。
 
やっぱり自分は英語をしゃべったり聞いたりするのが
 
好きなんだなあ、と改めて思った次第です。
 
 
楽しかった。おまけに発表した人は論文を投稿してもいい、という
 
ことなので、また目標ができてしまいました。
 
 

0 件のコメント:

コメントを投稿